ÚvodCo chcete dělat?Zimní sportyKladské pomezí na běžkách: běžecké tratě u Machova
Zimní sporty

Kladské pomezí na běžkách: běžecké tratě u Machova

Dobře dostupné tréninkové stopy pro klasiku i bruslení, sjízdnost i při malé sněhové pokrývce. Běžecké stopy v Machově pravidelně strojově upravuje Borský klub lyžařů Machov. Jsou to závodní tratě s parametry pro konání republikových závodů klasickým stylem i bruslením pro všechny kategorie.
Jelikož profil tratí se vyznačuje táhlými stoupáními a mírnými sjezdy, jsou tyto tratě vhodné i pro rodinné výlety. Jsou v délkách 1, 2, 3, 5 a 7.5 a 10 km. Tratě využívají rozlehlých luk, na kterých se klikatí směrem pod Homoli a pokračují až do Nouzína k polské hranici, odkud se vrací zase zpět.

Tratě začínají a končí u běžecké buňky v Dolečku, vzdálené 500 metrů od parkoviště pod machovským náměstím. Jejich výhodou je sjízdnost i při malé sněhové pokrývce kolem 10 cm. Trasy se upravují několikrát za týden, tak aby sloužily každý den svému účelu.

Pro večerní lyžování je určeno cca 600 m dlouhé osvětlené kolečko.

Machov – Velké Poříčí

Trasa je z Machova od lyžařského vleku vedena po lesních a polních cestách, cyklostezkách i volnou krajinou v nadmořské výšce 300 – 600 m. Vede přes Sedmákovice, dále okolím Žďárek až do Velkého Poříčí.

Tratě projíždí jen při dostatku sněhu správce machovského lyžařského vleku a sjezdovky z Machova do Velkého Poříčí. Dále lze při dostatku sněhu pokračovat na Dobrošov (úsek Velké Poříčí – Náchod udržuje Ski Běloves). Trasa měří 12 km.

Bělý – Machovská Lhota – Machovský kříž – Pasterka – Machovská Lhota

Začátek trasy je v Bělém (napojení z trasy z Police n. M. na Pánův kříž a Slavný). Stopa dále pokračuje přes Machovskou Lhotu, po modré značce a po 200 m odbočuje vlevo na žlutou značku vedoucí k rozcestníku U Zabitého a dále stoupá po červené s modrou k Machovskému kříži (667 m. n. m..). Od kříže odbočuje vpravo ke státní hranici (neznačeno), kde přejíždí do Polska a dál po polském značení (červená lyžařská značka) vede směrem na Pasterku. Zde je možnost napojení na polské trasy udržované rolbou.

Do Polska je třeba mít platný cestovní doklad (občanský průkaz nebo cestovní pas). Trasa měří 12 km.

Trasa do Závrch

Trasa vede z parkoviště u machovského vleku pod Bučinou a Fabiánkou a dále lesem Březiny do Závrch a na Machovské Končiny. Odtud po Ulehlích zpět na parkoviště. Trasa měří 10 km.

Trasa přes Bor

Trať vede z Machova ke Studánce pod Borem, do Nouzína a poté stoupáním na Bor, dále tzv. Tkalcovským stezníkem na Bukovinu a končí u horní stanice lyžařského vleku na Hůrce. Na Boru pod chatou Eldorádo je možné odbočit po modré turistické značce k polské hranici (1 km) a zde po svážnici navazuje stopa na Karlow.

V Machově je možné vyjet lyžařským vlekem na Bukovinu a absolvovat trať v opačném směru – pak po mírném zvlněném terénu lze dojet bez většího převýšení až na Karlow pod Hejšovinu v PL.

Do Polska je třeba mít platný cestovní doklad (občanský průkaz nebo cestovní pas). Trasa měří 10 km

Provozovatel

Ski Kladské pomezí, o.p.s.

Karlovo náměstí 179

15. 9.
Živoucí pomezí – projekt Muzea Náchodska

24. 8.
Hradozámecká noc na náchodském zámku

7. 7.
Dvořákův festival na náchodském zámku

12. 10.
Přednáška – Divadla na náchodském zámku

Ubytování a restaurace v okolí