ÚvodCo chcete dělat?PřírodaNa návštěvu k dávnému Obrovi – pěší trasa v Hrubém Jeseníku
Příroda

Na návštěvu k dávnému Obrovi – pěší trasa v Hrubém Jeseníku

Okruhová pěší turistická trasa v Hrubém Jeseníku vede z Ramzové podél Vražedného potoka až k majestátním Obřím skalám, pokračuje dále až na vrchol Šeráku. Tato trasa je protkána pověstmi, které se vážou k Obrovi z Obřích skal.
Naše trasa začíná v obci Ramzová. Auto můžete zaparkovat buď na bezplatném parkovišti hned u lanovky. V případě vytíženosti můžete auto zaparkovat na velkém placeném parkovišti.

​Vydáte se po zelené turistické značce, směrem k Vražednému potoku. Povede vás bílá krásná kamenitá trasa. Jakmile přejdete potok, půjdete mírně z kopce. Po 400 metrech nezapomeňte odbočit vpravo nahoru do kopce.Nepokračujte rovně, jinak byste se ocitli na lesní cestě v Ramzové.

Po 700 metrech se dostanete k Vražednému potoku, resp. k hrázi, přes kterou potok přejdete. Nicméně nejprve k hrázi vede strmá cesta.

Při sestupu k hrázi Vražedného potoka buďte opatrní. Kameny bývají často kluzké.

Proč se potok jmenuje Vražedný?
Potok název obdržel z doby smutné třicetileté války, kdy se ve zdejších lesích pod Šerákem schovávalo obyvatelstvo z kolštejnského panství (dnešní nedaleká Branná). Bylo však švédskými vojáky vypátráno a povražděno.

Dále vás čeká zhruba 1,5 kilometrů dlouhá a nádherná trasa v údolí, podél Vražedného potoka a pod skalami. Trasa splétá dohromady lesní cestu, kamenitou trasu ale i trasu prorostlou kořeny. Ke konci přejdete potok přes dřevěnou lávku.

Přes dřevěnou lávku přejděte opatrně. Nemá zábradlí a po deštích bývá kluzká.

Následně, po krátkém stoupání, se objevíte na cyklotrase. Vydáte se vlevo. Jakmile uvidíte přístřešek, tak ještě před ním, u rozcestníku Pod Obřími skálami, se vydáte po modré turistické značce vpravo. Čeká vás prudké stoupání po kamenité trase.

Po náročné trase na vás vykouknou Obří skály společně s přístřeškem. Jedná se o seskupení skal s výškou 10 –16 metrů ležící na severozápadním hřebeni Šeráku. K Obřím skalám se můžete podívat blíž. Vede k nim trasa podél skal vlevo.

Přiblížení a výstup k Obřím skalám je na vlastní nebezpečí.

Proč jsou Obří skály vlastně Obří?
Podle pověsti má vznik seskupení skal obr Amík, který byl přesvědčen o tom, že je silnější než obr ze sousedství. Vsadili se, kdo dál dohodí obrovský balvan. Amík hodil skálu daleko, ale jeho soused hodil ještě dál. Prohra Amíka tolik naštvala, že svůj balvan, který dopadl pod vrchol Šeráku, rozpůlil.

Od rozcestníku u Obřích skal se vydáme po modré turistické značce směrem k balvanu přes silnici.

Nesmíte se vydat po lesní cestě, která vede vpravo. Jednak se dostanete k točně a jednak je do této lokality zákaz vstupu kvůli národní přírodní rezervaci.

Na vrcholu, jakmile vylezete z lesa, na Vás vykoukne turistická chata Jiřího na Šeráku spolu se sochou kamzíka.

Šerák je 1351 metrů vysoká hora. Samotný vrchol, ležící v rezervaci, není zpřístupněn. Vyhlídková cesta se nachází směrem od turistické chaty ke stanici lanovky. Případně další vyhlídka je k dispozici u restaurace, odkud je za krásného počasí, nádherný výhled na Jeseník.

Dále cesta pokračuje po červené turistické značce směrem na Čerňavu. Trasa je sice značena jako cyklotrasa, ale je poměrně náročná i pro pěší turisty.

Trasa ze Šeráku na Čerňavu je značena jako cyklotrasa. Jedná se však o náročnou kamenitou trasu. Mnoho cyklistů i pěších turistů s kočárky kvůli náročnosti trasu vzdalo.

Nakonec dojdete na rozcestí, kde se trasa kříží s dalšími 5 trasami. Pokračujte rovně po červené turistické značce. Po pár metrech se objevíte u lanovky na Čerňavě.

Po cestě z Čerňavy se projdete krásným lesem, kolem magické studánky Dobrá Voda, s ještě magičtější kapličkou.

Pak už zbývá jen snadná cesta k parkovišti.