ÚvodCo chcete dělat?Zimní sportyJizerské hory na běžkách – po stopách Jizerské 50
Zimní sporty

Jizerské hory na běžkách – po stopách Jizerské 50

Zkrácenou verzi slavného závodu zvládnou i rekreační běžkaři. Projedete se krásnou přírodou Jizerských hor a prověříte svou fyzickou kondici. Cestou projedete okolo Šámalovy chaty, Knajpy, Smědavy nebo vyhlídky Krásná Máří.
Z parkoviště na Bedřichově se vydejte na Novou louku k Šámalově chatě, původně lovecký zámeček Clam-Gallasů. Za první republiky objekt užíval Dr. Přemysl Šámal, kancléř prezidenta T. G. Masaryka i Edvarda Beneše. Interiér byl obložen modřínem a apartmán s koupelnou byl zařízen stejně jako v Černínském paláci. Dnes slouží chata všem turistům k načerpání nových sil. Od "Šámalky" sjeďte po modré značce k Blatnému rybníku a pokračujte Kristiánovskou cestou k bývalé sklářské osadě Kristiánov, významné křižovatce cest. V létě zde můžete navštívit Památník sklářů, schovaný pod strání asi 50 m od hlavní cesty. Trasa vede dále po modré do sice mírného avšak táhlého kopce, kolem pomníčku dřevaře Jägera, který zde zmrznul pod převrácenými saněmi, až k rozcestí Čihadla.

Půl kilometru dalšího stoupání vás přivede ke kiosku horské služby Knajpa, kde je možno doplnit ztracenou energii. Od kiosku Na Knajpě pokrčujte doprava po Kasárenské silnici, žluté značce dolů z kopce. Prochází tudy i Jizersko-krkonošská magistrála a cyklotrasa č. 22. Na rozcestí U studánky se připojuje zelená značka a příjemné klesání pokračuje až na Smědavu. První horská chata tu byla postavena v roce 1841, ale později vyhořela. Dnešní bouda pochází z roku 1935 a jezdí k ní dokonce i autobus z Frýdlantu. Po načerpání nových sil vyrazíme do prudkého kopce po modré značce, směrem Na Knajpu, druhou stranou hory Jizera, kterou jsme již jednou objeli. Uprostřed výstupu ke Knajpě natrefíte na odbočku k pralesu Jizera, kam je však lepší zajít v létě.

Knajpy se vrátíme na Čihadla a Štolpišskou silnicí pokračujeme s kopce po žluté značce k rozcestí Na Ždárku a U Tetřeví boudy dále po červené do mírného kopce ke Krásné Máří a Pod Ptačí kupy, odkud následuje sjezd po žluté značce až ke kiosku Hřebínek. Unavení běžci se mohou vydat zpět po Hejnické cestě (mírně s kopce) na Novou louku a do Bedřichova, a ti, kteří ještě nemají dost, odbočí po žluté do kopce na Bílou Kuchyni, tak jako závodníci Jizerské 50. Poslední těžké stoupání po modré značce zaručuje Olivetská hora, dosahující výšky 886 m n.m. Z rozcestí Pod Olivetskou horou se vydejte po žluté Za přehradu, a odtud po modré kolem přehrady Bedřichov – Černá Nisa. Poté po zelené Vládní cestou na Maliník a červenou posledních pár metrů zpět do Bedřichova.

Celý středně náročný okruh měří 35 km. Zkratkou z HřebínkuŠámalově chatě a do Bedřichova ušetříte 4 km a pěkných pár metrů převýšení. Výlet lze samozřejmě uskutečnit i na kole nebo pěšky – v letní sezóně navíc můžete navštívit v zimě špatně dostupná místa, např. prales Jizera, vyhlídku Čihadla, či sklářské muzeum na Kristiánově

Provozovatel

Časová náročnost

6,0 hodin

Aktuality

Ubytování a restaurace v okolí