ÚvodCo chcete dělat?Zimní sportyBrdy na běžkách – Středobrdská magistrála
Zimní sporty

Brdy na běžkách – Středobrdská magistrála

Středobrdská magistrála, kterou udržuje během zimy několik místních nadšenců, začíná v Zaječově a končí u Příbrami. Základní varianta je dlouhá 23 kilometrů a vede přes Orlov, Obecnické sedlo, vrchol Velkého Toku, bývalou hájovnu Carvánka či vodní nádrž Palmovka.
Tak jako Šumava i Brdy mají svojí lyžařskou magistrálu. Je sice o mnoho kratší než její starší šumavská sestra, ale co se týče zajímavostí na trase se s ní určitě nezadá.

Jako výchozí bod lze zvolit žlutou turistickou značku KČT v místě, kde ve Starém Podlesí vchází po cestě do lesa (dobře dostupné pěšky od nádraží v Příbrami). Po žluté vystoupáte cca 1 km na křižovatku pod Dubovou horu. Zhruba v polovině stoupání se trasa spojuje s případnými běžkaři jedoucími z našeho druhého místa nástupu ve Starém Podlesí. Dále se pak jede volnějším výstupem až k parkovišti v obci Orlov, další cca 2 km. Zde najdou výchozí bod běžkaři, dopravující se do stopy automobilem.

Pak už cesta vede po hlavní části Brdské magistrály prudce vzhůru ve stopě k rozcestí Pod Třemošnou a dále nahoru až na hřeben spojující Třemošnou a Ohrádku. Tento cca 1 km dlouhý úsek dá opravdu zabrat. V případě opačného směru jízdy (Zaječov – TokPříbram) se jedná o velmi nebezpečný a rychlý sjezd. Po zdolání tohoto horšího úseku vás čeká pohodová jízda po hřebenovce Třemošná – Velká Ohrádka – Malá Ohrádka a poté dále severním směrem k nejvyššímu brdskému vrcholu, Toku.

Odtud cesta mírně klesá severním směrem po protipožárním pásu. Sjezdem dorazíte na křižovatku, kde můžete odbočit na vyhlídku. Trasa vás poté zavede na křižovatku s nejznámější brdskou silnicí Aliankou (křižovatka na Dlouhém kameni) a dále dolů až k dalšímu významnému vrcholu – Houpáku. Po výjezdu z lesa máte několik možností jak absolvovat zbytek trasy magistrály do Zaječova. Nejlepší sněhové podmínky panují na východním úbočí Jedliny, kam se dostanete sjezdem po protipožárním pásu k cestě spojující Jordán s Hejlákem až k místu, kde stávala hájovna Hořovická baština. Od křižovatky cest na Baštině, pokračujete ve stopě, která je vyjeta v lesním průseku a dále pak směrem k západnímu rohu Němci vystavěného letiště Hejlák. Odtud pak stálým klesáním lesním průsekem až k silnici Zaječov – Obecnice

Zde se bohužel musí překonat cca 200 m dlouhý úsek po asfaltové silnici, která bývá téměř vždy prohrnuta a posypána. Sjízdná bývá alespoň při kraji u příkopu nebo těsně za ním. Po zdolání nepříjemného úseku cesty odbočíte doprava na cestu obcházející vrch Beran až k obci Kvaň. Zde končí trasa pro návštěvníky Brd, kteří přicestovali autodopravou. Ostatní běžkaři se vydávají sjezdem za místním kamenolomem až dolů do obce Zaječov, kde se nachází autobusová zastávka na lince Zaječov – Hořovice.

Cesty v bývalém vojenském újezdě bez posypu

Někdejší vojenský újezd Brdy je od sezony 2018 více přátelský k běžkařům. Po dohodě s Vojenskými lesy a statky se stanovilo 75 kilometrů cest, které nebudou ošetřeny zimní údržbou. A budou tak k dispozici lyžařům. Jedná se o cesty okolo Hořejšího Padrťského rybníka, pod vrcholem Praha (K políčku od Roje, Dálničního typu, Tocká a Horní Planýrka) dále cesty okolo Příbrami (Třemošenská, Havelská, Bahenská, Sítovská a další) a bez posypu zůstane i hřebenová cesta od Nepomuka na Zaječov (Havelská, Jeřábecká, Dřevěnka, Travnatá, V krtkovém a Dobrotívská).

Informace o stavu sněhu

Info o aktuálním stavu sněhu, počasí atd. vám prozradí na kontaktu brdskastopa@brdskelisty.cz nebo webu www.brdskastopa.cz (telefon není k dispozici).

Na co vám odpoví
  • zprávy o stavu sněhu na Brdech
  • hlášení o spatření / lapení Yettiho
  • žádosti o certifikaci vlastních měřidel

Aktuality

Příbram, Středočeský kraj
23. 3.28. 10.
Cyklovlak Cyklo Brdy – z Prahy přes Příbram do Blatné

Ubytování a restaurace v okolí