ÚvodCo chcete dělat?Zimní sportyŠumavou na běžkách – z malebných údolí až na Pancířský hřbet
Zimní sporty

Šumavou na běžkách – z malebných údolí až na Pancířský hřbet

Trasa v oblasti Železnorudska vede přes Hůrecké slatě do údolí Křemelné, odkud přes zasněžené pláně vystoupáte na horský hřeben k vrcholům Můstek, Habr a Pancíř.
Nejvhodnějším výchozím bodem výletu je parkoviště v Nové Hůrce. Ještě v minulém století zde bývala sklárna, brusírna zrcadel, pila i mlýn a žilo zde 228 obyvatel. Po modré se odtut vydejte směrem na Slatinný potok. Po pravé straně silnice najdete v lese stopu, ze které asi po 1,5 km odbočte vlevo, přejděte silnici a pokračujte dále po modré značce. Projedete přes Hůrecké slatě spadající do I. zóny NP, kde se u rozcestí Slatinný potok slévá několik potůčků v jeden.

Cesta začne postupně stoupat do sedla pod Gerlovou pasekou, odkud se naskýtá pěkný výhled. Po zasněžené pláni sjeďte do malebného údolí Křemelné, kde se kdysi rozprostírala obec Zhůří. Zaniklou obec dnes připomíná kaplička. Z údolí následuje prudké stoupání na Hadí vrch po stopě, která může vést i mimo modrou značku. S přibývající nadmořskou výškou se odkrývá stále širší výhled na Pancířský hřbet, kam směřuje naše trasa. U rozcestí Pod Hadím vrchem odbočte na zelenou směr Můstek. Z Hadího vrchu následuje sjezd po louce a kolem ohrady a březového háje k silnici č. E 53. Za silnicí pokračujte rovně po odplužené cestě přes sedlo pod vrchem Sup ke křižovatce U obrázku. Následující vytrvalé stoupání se před rozcestím Na Suchých studánkách změní v krátký akční sjezd. Tím se ocitnete v sedle pod mohutným Pancířským hřbetem táhnoucím se v délce 9 km z Prenetu až na Pancíř. Následuje kratší sjezd kolem kapličky přes přírodní rezervaci Městišťské rokle zahrnující prameniště a rašeliniště potoka Jelenky, roklinové lesy a komplex luk a pastvin. Zdánlivý klid, který se dostavil během sjezdu, je záhy přerušen a následuje opravdu mohutný výšlap na nejvyšší bod celé trasy. Těsně pod zalesněným vrcholem Můstek 1234,5 m si můžete po náročném stoupání vydechnout v roubeném odpočívadle.

Dál už vás čeká jen pohodová hřebenovka kolem vrcholu Habr 1175 m až pod Pancíř. Závěrečný výstup v délce 0,5 km už vás nevyvede z míry. Pancíř je díky nově opravené horské chatě s rozhlednou a snadné dostupnosti lanovkou jendím z nejnavštěvovanějších šumavských vrcholů. Za dobré viditelnosti jsou odtud vinět i vrcholky Alp. Od turistické chaty následuje ostřejší sjezd pod lanovkou. Poblíž hotelu Hofmanky se naskýtá pěkný výhled na pohraniční hory. Po 300 metrech od hotelu se napojíte na zimní lyžařskou trasu směr Nový Brunst – háj a odtud traverzem pokračujte přes prameniště Řezné. Od rozcestí Nový Brunst – zadní hájovna vás čeká sjezd přes horské louky, kde pramení Slatinný potok k hájovně, odkud už po rovince dorazíte poetickým údolím k bývalé Gerlově Huti. Naše trasa pokračuje za silnicí E 53 podél Hůrecké silnice, kterou věrně kopíruje. U rozcestí Popelní domky stávaly dva domy, ve kterých se vyráběla z dřevěného popele potaž pro okolní sklárny. Závěrečný dojezd se nese již v duchu převažujícího klesání po bílé běžkařské trase.

Celá poměrně nároční trasa měří 33 km a není vhodná pro začínající běžkaře.