ÚvodCo chcete dělat?Zimní sportyBěžecké okruhy v okolí Svitav
Zimní sporty

Běžecké okruhy v okolí Svitav

Patříte k milovníkům bílé stopy a hledáte atraktivní trasy? Pak přijeďte na Svitavsko! Za dobrých sněhových podmínek jsou zde připraveny čtyři značené běžecké okruhy. Najdete je jen dva kilometry za městem v okolí Javornického hřebene směrem na Litomyšl.
Svitavské lyžařské okruhy vedou v oblasti Javornického hřebene. Zde bývají vzhledem k nadmořské výšce dlouhodobě nejlepší sněhové podmínky. Na běžky se můžete vydat i od nově zrekonstruovaného sportovního areálu Svitavského stadionu. Kromě udržovaného parkoviště nabízí i umělou ledovou plochu a restauraci, kde můžete doplnit zásoby třeba na běžecké trasy v okolí Vodárenského lesa s pokračováním na Javornický hřeben.

Běžecké okruhy:

• Zelený: nejkratším a nejméně náročný značený okruh. Okruh v podstatě kopíruje území tzv. Vodárenského lesa. Parkování je možné na parkovišti u Svitavského stadionu. Potom po žluté nástupní trase dojdete k počátečnímu bodu zeleného okruhu. Délka okruhu je 2,9 km, převýšení 22 m.

• Modrý: okruh je ze všech tras nejzajímavější a nejdelší, má také největší převýšení – uspokojí tedy i náročnějšího lyžaře. Po žluté nástupní trase kolem posezení s informační tabulí s mapou na Sluneční stráni vystoupáte po Javornickém hřebenu ke Svaté Trojici, kde se naskýtáe krásná vyhlídka do krajiny. K odpočinku je možno využít dřevěný altán, je zde rovněž informační tabule a mapa okruhů. Potom zpět dolů, otevřeným údolím kolem Ostrého Kamene, se vrátíte přes Horní žlaby a Žlaby zpět do výchozího bodu trasy. Na počátku trasy (cca po 1,1 km) můžete odbočit ke studánce, kde také najdete dřevěný altán a informační tabuli s mapou. Parkování je možné na parkovišti v blízkosti Sluneční stráně (naproti odbočce na obec Vendolí – směr Polička). Délka okruhu je 5,8 km, převýšení 115 m.

• Bílý: tento okruh je vlastně zkráceným okruhem uvnitř modrého okruhu. Parkování je možné na parkovišti v blízkosti Sluneční stráně (naproti odbočce na obec Vendolí – směr Polička). Potom po žluté nástupní trase kolem posezení s informační tabulí a mapou na Sluneční stráni k počátečnímu bodu okruhu. Délka okruhu je 3,2 km, převýšení 80 m.

• Červený: Červená trasa není klasickým okruhem, vede ze Sluneční stráně přes Žlaby a Horní žlaby k rozcestníku Na obrtlíku a zpět. Po žluté nástupní trase kolem posezení s informační tabulí a mapou na Sluneční stráni k počátečnímu bodu okruhu. Při zpáteční cestě se dokončí zelený okruh kolem Vodárenského lesa. Parkování je možné na parkovišti v blízkosti Sluneční stráně (naproti odbočce na obec Vendolí – směr Polička). Délka okruhu je 3,6 km, převýšení 49 m.

Ideálním nástupním místem
, zejména pro zelený okruh, ale i všechny ostatní, je Svitavský stadion. Běžecké stopy jsou za dobrých sněhových podmínek pravidelně upravovány speciální čtyřkolkou s tažným zařízením vytlačujícím stopu pro klasický styl. Toto zařízení vyjíždí ze Svitavského stadionukolem zahrádek u kojeneckého ústavu. Dále kolem písečného lomu přes hlavní silnici ke Sluneční stráni až k železničnímu viaduktu. Postupně jsou upravovány okruhy – červený, bílý a modrý. Aktuální stav běžeckých tratí, které jsou upravovány speciální čtyřkolkou, najdete na webových stránách provozovatele. Tam si lze také stáhnout mapku všech běžeckých okruhů.