ÚvodCo chcete dělat?PřírodaBudovský vodopád ve Vlčí rokli u Ústí nad Labem
Příroda

Budovský vodopád ve Vlčí rokli u Ústí nad Labem

Budovský vodopád se nachází v horní části úzké Vlčí rokle mezi Budovem a Svádovem nedaleko Ústí nad Labem. Je to jeden z mála našich vodopádů s převisem. Nejkrásnější pohled na vodopád je v jarních měsících, kdy tudy protéká více vody a v zimním období, kdy se zde tvoří ledový sloup.
Ačkoli v průběhu roku trpí Budovský vodopád nedostatkem vody, je na něj přesto nesmírně působivý pohled. I přes malý průtok dokázala tekoucí voda v průběhu dlouhých tisíciletí vyhlodat obrovský půlkruhový skalní kotel o průměru 10 – 15 metrů, který zaujme i toho nejnáročnějšího obdivovatele přírodních krás. Ve spojení s hloubkou 11 metrů je to podívaná, ze které může přijít závrať. V zimních měsících se zde vytváří po delších mrazech nádherný sloup ledu.

Skalní stěnu vodopádu zdobí různě silné čedičové sloupy, ve spodní části vodopádu je vyvinut dokonce rozsáhlý převis. Sestup do kuloáru pod vodopád je poměrně náročný a pokud je kluzko, může být i nebezpečný. Traduje se, že okolí vodopádu bylo použito výtvarníkem Hermannem Burghartem (rodákem z nedalekých Trmic) v 19. století jako námět kulisy pro inscenaci Weberovy opery Čarostřelec ve Vídeňské opeře.

Z Březí přes Budov směrem do Kojetic vede modrá turistická značka, v Budově u rozcestníku je třeba odbočit a pokračovat dále po pěšině po horním okraji rokle. Cesta je místy úzká, kamenitá a strmá, a tak si tady musí dát každý pozor. Z návsi je to sem jen 200 metrů pěšky. Od vodopádu lze po pěšině pokračovat Vlčí roklí dolů do Svádova.