ÚvodCo chcete dělat?Zimní sportyŠumavou na běžkách – Z Hojsovy Stráže na Můstek
Zimní sporty

Šumavou na běžkách – Z Hojsovy Stráže na Můstek

Vydejte se na běžky na Šumavu nedaleko Železné Rudy nádhernou přírodou po trase Hojsova Stráž – Tomášův Dvůr – Nad Silnicí – Pod Můstkem – Na Hřebeni – Můstek – Na Sjezdovce – bod záchrany KT 052 – Nad Silnicí – Tomášův Dvůr – Hojsova Stráž.
Od kostela Neposkvrněného početí Panny MarieHojsově Stráži vyjdete po modré turistické trase ve směru Můstek. Po 400 m odbočuje turistická trasa a zároveň naučná stezka Hojsova Stráž doprava do kopce okolo Zámečku. Kdysi to byla chalupa, kterou nechal postavit Wolfgang Zelzer v roce 1811 na „kovářské louce“ pro svou matku Margaretu. Sloužila jako chudobinec. Odtud vyjdete mírným stoupáním na rozcestí Tomášův Dvůr a dále na rozcestí Nad Silnicí a Pod Můstkem.

Z rozcestí Pod Můstkem budete pokračovat dále po NS Hojsova Stráž na rozcestí Na Hřebeni, kde se nachází Tomandlův kříž. Zde se dáte doleva po hřebenové cestě a červené turistické trase až na Můstek (1 234,6 m n. m.), kde vás čeká nejvyšší bod tohoto výletu. Po orkánu Kyrill je odtud dobrý výhled na východní i západní stranu. Za jasného počasí můžete spatřit údolí Brčálníku, nýrské přehrady, Velký Ostrý, Špičák a Rozvodí. Odtud pokračujte po hřebenové cestě a cyklotrase 2100 až na rozcestí Na Sjezdovce, kde odbočíte doleva. Po několika metrech spatříte po pravé straně kříž. Je to památka na vojáka Karla Teischla, který byl v těchto místech v roce 1944 zastřelen. Umístili ho sem vojákovi příbuzní. Karl Teischl (1905–1944) byl řezníkem a hostinským v Zelené Lhotě (Grün). Jako mnozí musel narukovat do německé armády a vzhledem k jeho řemeslu ho posléze zařadili do kuchyně generálního štábu v Berlíně. Stal se jedním z účastníků příprav atentátu na Adolfa Hitlera a následného pokusu o převrat (operace Valkýra). Po nezdařené akci následovalo zatýkání a drastické popravy. Karl Teischl uprchl domů a ukrýval se v lesích kolem hory Můstek, a to od července až do začátku prosince 1944. Rodina ho tajně zásobovala jídlem. Prozradily jej až stopy ve sněhu, které nalezl listonoš cestou na Prenet. Na Teischla byl uspořádán nelítostný hon, jehož se účastnili i místní lidé. Po několika týdnech byl vypátrán a na místě zabit. Byl pochován na hřbitově u kostela v Zelené Lhotě.

Postupujte dál až k bodu záchrany KT 052, u kterého opustíte cyklotrasu 2100 a v pravotočivé zatáčce odbočíte doleva po vrstevnici, po které půjdete 2,5 km až na rozcestí Nad Silnicí. Odtud pokračujte zpět po modré turistické značce doprava na rozcestí Tomášův Dvůr a dále okolo Zámečku zpět do Hojsovy Stráže.

Obtížnost: náročnější trasa s větším převýšením
Výchozí místo: Hojsova Stráž – kostel
Délka trasy: 12,7 km
Převýšení: 423 m
Možnost občerstvení: Hojsova Stráž

Aktuality

Ubytování a restaurace v okolí