ÚvodCo chcete dělat?Zimní sportyNa vrchol Luže na běžkách či na kole
Zimní sporty

Na vrchol Luže na běžkách či na kole

Vydejte se na vrchol Luže, hory, která dala Lužický horám jméno. Během 22 km trasy uvidíte lidovou architekturu ve vesničkách, skalní bránu a zříceninu hradu Milštejn, pozůstatky ČS opevnění a birazdní skalní útvary skryté v lesích.
Výchozím bodem výletu je odstavné parkoviště a turistický rozcestník ve Stožeckém sedle, které se nachází na frekventované silnici z Rumburku do Nového Boru. Vydejte se s kopce směrem na Novou Huť a z Huti po zelené značce směrem na Rousínov, převážně mírným klesáním. V obci se nachází řada roubených chalup. Hned za vesnicí vás čeká výstup po červené značce cca 300 m směrem na Milštejn do prudšího kopce. Následuje sjezd do údolí Kohoutího potoka, kterým vede cesta až pod hrad Milštejn. Hrad, ze kterého se do dnešních časů mnoho nezachovalo, stojí na strmé pískovcové skále. Byl postaven 13. a 14. stol. na ochranu zemské stezky vedoucí z Lipé do Žitavy. K Milštejnu se vztahuje mnoho romantických pověstí o zlých rytířích, nešťastných dívkách, čertově kuchyni, tajných chodbách a pokladech, které jsou na hradě ukryty.

Od hradu pokračujte po červené značce chvíli ještě vzhůdu do kopce, poté vás čeká zasloužený sjezd v délce 2 km k nádrži Naděje. Následuje stoupání k obci Horní Světlá, malebné horské vsi s množstvím roubených stavení. 1 km od vsi se nachází cíl našeho výletu, chata Luž s vynikající kuchyní. Luž je velmi atraktivním výletním cílem. Již koncem 19. století sem směřovala řada turistických cest, z jižní strany vedoucí Česká cesta byla upravena roku 1851 pro plánovanou návštěvu rakouského císaře Ferdinanda Dobrotivého. Na jihozápadním úpatí hory je u ní v betonové skruži Lužická studna, která dříve sloužila k zásobování chaty na vrcholu.

Z Luže pokračujte dále krásnou hřebenovkou podél česko-německé hranice 3,5 k rozcestí Pod Ptačincem. Odtud zabočte na modrou směrem na Pětikostelní kámen. Čeká vás stoupání kolem pískovcové skály Vrabčí kámen a podél Pěnkavčího vrchu. Krátký a prudký sjezd vás dostane k Pětikostelnímu kameni, odkud se nabízí překrásný výhled dolů do údolí. Dalším sjezdem úzkou úvozovou cestou přijedete do Stožeckého sedla. Celá trasa měří 22 km a patří ke středně náročným.